MÉS rebutja la intenció del govern espanyol d’implantar un peatge a les carreteres de Mallorca

El portaveu adjunt de MÉS per Mallorca al Parlament, Josep Ferrà, ha rebutjat avui la intenció del govern espanyol d’incorporar peatges a la xarxa d’alta capacitat, autovies i autopistes, de tot l’Estat a partir de 2024. En concret, la decisió de l’executiu de Pedro Sánchez afectarà a tres vies de Mallorca: la que uneix Palma amb Peguera, la que va des de Palma fins a sa Pobla; i la que enllaça Palma i Llucmajor. Segons Ferrà, “només la proposta ja suposa un atac i una manca de respecte a la ciutadania de les Illes Balears”. De fet, d’acord amb el diputat ecosobiranista, “el govern espanyol sembla no tenir fi en el seu intent d’espoliar-nos tot el que pugui i més”.

Ferrà, també portaveu a la Comissió de Transports del Parlament ha lamentat aquesta proposta que el govern espanyol al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència ha enviat a la Comissió Europea. Si bé des de MÉS es comparteix la filosofia d’ incentivar una mobilitat més sostenibles “això no pot fer-se augmentant l’excessiva càrrega fiscal que ja patim”. En aquest sentit, Josep Ferrà recorda que “mentre l’Estat continua sense compensar els costos d’insularitat, incrementa la pressió sobre particulars i empreses via imposts”.

Tot, assenyala el diputat ecosobiranista, en un context en què l’Estat incompleix la seva obligació pel que fa a la xarxa viària de Mallorca. Així ha recordat el deute pendent del conveni de carreteres i la nul·la inversió en transport ferroviari o en el transport metropolità de Palma.

Josep Ferrà rebutja més imposts als residents insulars i recorda que la ciutadania ja paga un peatge a l’ombra per mor de la mala gestió dels partís de dreta. Com exemple, la carretera de Manacor amb el peatge encobert haurà costat 560 milions d’euros quan el Consell de Mallorca acabi de pagar l’any 2042. El cost d’aquesta infraestructura va ser de 145 milions i amb el sistema de pagament per vehicle i en funció de la sinistralitat, ideat per Maria Antònia Munar, es triplicarà el preu. De fet, el Consell de Mallorca encara ha d’abonar durant els pròxims 25 anys una mitjana anual d’entre 12 i 20 milions a la concessionària. Segons Ferrà “implantar més peatges serà una estafa i un nou greuge a un territori maltractat i infrafinançat històricament per l’Estat”.