Més per Mallorca proposa un canvi de model en la mobilitat que prioritzi la bici, les zones per a vianants i la definició d’espais verds

La formació insta els ajuntaments a adoptar mesures que fer els municipis més amables i sostenibles

MÉS per Mallorca aposta per promoure la mobilitat sostenible, afavorint l’ús de la bicicleta, la conversió de carrers en zones de vianants i la definició d’espais verds. Aquest canvi de model serà "imprescindible" per poder fer front a l’impacte de la COVID-19 i les conseqüències que tindrà per a la vida de les persones, especialment en els desplaçaments i en les relacions interpersonals que hauran d’adaptar-se a la nova realitat. Per això, segons ha explicat Aina Sastre, en nom de l’executiva de la formació, "hem elaborat una sèrie de propostes que traslladarem als municipis, al Consell i també al Parlament".

Sastre considera "urgent" la posada en marxa de canvis que permetin l’adequació a la nova situació. Canvis, assegura que "ens haurien de portar fins a consolidar una mobilitat més sostenible i necessària per a garantir la salut, tant de manera immediata davant l’emergència sanitària, com de cara el futur per fer front a l’emergència climàtica".

En aquest sentit, el diputat i portaveu de MÉS al Parlament, Josep Ferrà ha explicat que "les reflexions sobre models de ciutat més sostenibles, en les quals els vianants ocupen més espai que els cotxes no són realment noves, però en aquests moments resulten absolutament prioritàries per a adaptar l’espai urbà cap a la nova normalitat a la qual ens enfrontem". Així, Ferrà ha detallat que la formació ha obert dues línies de feina; una municipal i una a través del Parlament. A l’àmbit municipal s’insta els ajuntaments a prendre inicialment mesures més senzilles i pragmàtiques com ara destinar carrils de vehicles a vianants, alliberar trànsit a carrers secundaris, mesures de pacificació del trànsit dins municipis (fins a un màxim de 30 km/h), eixamplar voravies amb pintura, tancar carrers als cotxes i destinar més espai públic als vianants, arraconant els cotxes de forma contundent.

Al Parlament, MÉS també ha signat una Proposició No de Llei amb la resta de forces que donen suport al Govern on també s’insta a adoptar mesures en el mateix sentit. A més es reclama a l’Estat establir mecanismes de compensació de finançament adreçats als operadors públics de mobilitat per tal de pal·liar la reducció dràstica d’ingressos per la venda de títols (bitllets i abonaments) causats per la baixada de demanda d’usuaris durant el confinament i durant els mesos que seguiran.