ABRIL: COMPANY ÉS RESPONSABLE D’IRREGULARITATS EN LA CONTRACTACIÓ D’OBRA PÚBLICA PER TAPAR ELS FORATS DE LES AUTOPISTES DE MATAS

Ana García, la directora d’obres públiques de Bauzá, va mentir davant la comissió

Avui ha comparegut a la comissió d’investigació de les autopistes l’exconseller d’Agricultura i Medi ambient, Biel Company. L’objectiu de la seva compareixença era per a MÉS per Mallorca conèixer el paper que va jugar el càrrec del PP en diferents irregularitats que han estat identificades arran de la documentació remesa als membres de la comissió:

En primer lloc, perquè tant Company com el seu Director general de transports, Juan Salvador, varen mantenir com a cap de departament d’obres públiques el Sr. Carlos Jover, exdirector de carreteres amb Jaume Matas. Per a Abril, «allò greu no és que Company mantingués un fitxatge de Matas, sinó que el mateix senyor que va prendre decisions polítiques catastròfiques per la gestió de les autopistes sigui el mateix que en qualitat de funcionari manegi el mateix expedient, i informi i actuï sobre deficiències que ell mateix va generar com a polític».

Segon, a la legislatura del segon pacte es deixa un projecte de drenatge preparat i llest per a la licitació, per valor de 2,5 milions d’euros, per construir la bassa de Sant Jordi. Cal recordar que l’enginyer Pérez Ribas, del Govern, va explicar l’altre dia que les inundacions es produïen perquè si s’hagués atès al projecte original de l’època Matas s’hauria d’haver construït un canal de 30 metres d’amplària i 1,5 km de longitud fins a la mar per desallotjar l’aigua quan plovia, i per això es va haver d’optar per construir una bassa tipus agrícola on bombejar l’aigua de pluja. A pesar que la licitació s’hauria d’haver fet amb concurs públic i obert per la seva quantia (2,5 milions), la directora Ana García, baix la conselleria de Simó Gornés, opta per una encomana de gestió, que s’hauria d’haver fet amb recursos propis, a l’empresa TRAGSA. En aquest sentit, Abril denuncia que «Ana García va mentir sobre els seus vincles amb TRAGSA, ja que el delegat a Balears és el seu company sentimental». Però el pitjor és que TRAGSA, enlloc de fer-ho amb recursos propis, subcontracta a la vegada a l’empresa de Matias Arrom Bibiloni (MAB), la mateixa que va fer les obres de Jover a Formentera, i qui signa els informes i autoritzacions és el propi Carlos Jover.

Company segueix pagant factures durant gairebé tot el seu mandat a pesar que el novembre de 2013 la Sindicatura de Comptes assenyala irregularitats en aquesta contractació amb TRAGSA (Veure document adjunt). La Sindicatura qüestiona dues coses, 1) que la bassa no pot ser considerada un modificat del projecte, sinó un nou projecte. En aquest sentit, Jover va elaborar un informe negant que s’hagués de passar el tràmit d’avaluació ambiental preceptiu, i la Conselleria de Medi Ambient de Company ho va acceptar. 2) que per la seva quantia i el tipus de feina, no es podia fer amb una encomana de gestió. Company no sols no va fer res, sinó que va seguir pagant factures i va mantenir Carlos Jover al capdavant del departament d’obres.

Per tant, segons Abril, Company és responsable directe de les irregularitats detectades per la Sindicatura en la contractació d’obres públiques, i no va fer absolutament res per esmenar la situació, perquè aquestes irregularitats eren «dels seus».