’La casa possible’, nou museu a la planta noble de Can Balaguer

L’Àrea de Cultura inaugura l’exposició permanent, una mostra que reuneix 350 peces de les cases senyorials de Palma des del segle XVI fins al XX

A partir de demà i fins el 20 de gener hi haurà visites guiades per donar a conèixer el nou espai emblemàtic de Ciutat

Antoni Noguera: “Posar en valor els bens patrimonials és un gest de respecte, ens permet democratitzar la cultura i fer-la més accessible”


Palma, 27 de desembre de 2017.- L’Àrea de Cultura, Patrimoni, Memòria Històrica i Política Lingüística inaugura avui l’exposició permanent “La casa possible”, que ocupa la planta noble de Can Balaguer. La mostra reuneix 350 peces amb les quals s’han conformat interiors històrics corresponents a diferents èpoques. A través d’aquests espais es vol mostrar l’evolució de les cases senyorials de Palma, de les quals l’edifici n’és un bon exemple, des del segle XVI fins a principis del XX.

El batle de Palma, Antoni Noguera, ha remarcat que amb aquesta inauguració “es dona veu al patrimoni cultural de Palma”. “És important que la ciutadania pugui conèixer aquest espai que transmet la història de Ciutat, és una forma d’estimar-la”, segons el batle. “Posar en valor els bens patrimonials és un gest de respecte, ens permet democratitzar la cultura i fer-la més accessible”, en paraules de Noguera.

El regidor de Cultura, Llorenç Carrió, “Can Balaguer mostra el ric patrimoni artístic que allotjaven els casals i ens suggereix com era la vida en aquesta època en aquestes cases”. “Hem pogut recuperar peces que fins ara no es mostraven”, ha dit Carrió.

Visites guiades

L’exposició es podrà visitar de dimarts a dissabte de 10 a 19 hores i els diumenges i festius de 10 a 15 hores. A partir de demà i fins el 20 de gener hi haurà visites guiades de dimarts a divendres de les 16.30 a les 18.30 hores cada mitja hora i els dissabtes i diumenges, de les 10 a les 13 hores també cada 30 minuts. Caldrà inscripció prèvia al correu electrònic. visitacanbalaguer@gmail.com.

Durant la inauguració d’avui tornarà a sonar l’orgue de Can Balaguer, que tocaran els organistes Nadal Roig, Pedro Aguiló i Nofre Morey. Interpretaran la “Lletania”, de Joan Maria Thomàs; el “Tema amb variacions”, de Gaspar Aguiló, i el “Deo Gratias”, de Jaume Palou.

Col·leccions

La major part de les peces que conformen el muntatge provenen de les col·leccions municipals com les de Can Balaguer i Can Morell i, també, de l’antic edifici de Cort i d’altres dependències municipals. A més es compta amb un dipòsit de la col·lecció Domènech-Vázquez, gràcies al qual s’ha pogut disposar dels objectes necessaris per a aconseguir la correcta ambientació de les sales. El conjunt es completa amb el dipòsit de pintures i objectes de la família Alomar. S’han restaurat prop de 250 objectes gràcies al treball de més d’una desena de tallers de restauradors locals.

Can Balaguer va ser objecte d’una donació a la ciutat per part del músic Josep Balaguer i la seva família el 1951. La rehabilitació de Can Balaguer ha permès recuperar els principals espais que un dia varen configurar la part pública d’aquesta casa major, la qual, com és sabut, fins al segle XIX constituïa una unitat amb la que també va ser coneguda com a propietat del marquès de Reguer, amb entrada pel carrer de Sant Jaume.

Els espais

Els espais de la mostra estan organitzats basant-se en un criteri funcional: una sala d’entrada, una alcova amb la seva cambra, diverses estances per a recepcions, un menjador i la galeria d’un col·leccionista.

  • Sala d’entrada: l’espai més antic recreat és la sala gran d’entrada, una tipologia que es troba a totes les cases senyorials. Es tracta d’una gran sala, de sostre alt, amb les parets blanques cobertes de pintures religioses, on s’ubicaven els mobles en desús, la qual té el seu origen en la sala medieval. En aquesta recreació s’ha inclòs part d’una sèrie de filòsofs procedents de Can Morell, còpies de Ribera, habituals a les cases de Palma. També s’hi ha instal·lat el mapa mural atribuït a Marc Cotto, del segle XVII, fins ara ubicat al despatx del batle de Cort. Igualment s’hi ha instal·lat una marededeu d’Atotxa. El conjunt es completa amb pintures religioses de Faust Morell, inspirades en els grans mestres barrocs.
  • Galeria del col·leccionista: a continuació es troba el que va ser un espai de pas, on Balaguer va instal·lar la seva col·lecció de pintures d’Antoni Gelabert. El conjunt es presenta com la galeria d’un col·leccionista, amb peces procedents dels fons municipals també d’època modernista, així com una selecció de ceràmiques de La Roqueta procedents de la col·lecció Domènech-Vázquez.
  • Alcova i la seva cambra: La galeria de pintura dona accés a la recreació d’una alcova i la seva cambra. Aquests són els espais que corresponen a l’època en què es va construir la casa barroca.
  • L’alcova s’ha endomassat i ambientat amb un llit barroc, i mobiliari procedent de Can Balaguer i Can Morell. Hi destaca la pintura renaixentista representant la Dormició de la Mare de Déu, de Rafael Guitard, així com el canterano-escriptori barroc procedent de Can Morell.
  • A la cambra s’hi ha instal·lat un conjunt de mobiliari barroc típicament mallorquí, complementat amb tapissos de verdures i pintures de la mateixa època. Dins aquestes destaquen l’Oració a l’hort de Gaspar Oms i la pintura de la Batalla de la Conquesta atribuïda a Honorat Massot.
  • Sala de Música: des de la cambra s’accedeix a la Sala de Música, on el gran protagonista és l’orgue Walcker adquirit per Josep Balaguer als voltants de 1930. L’orgue s’ha rehabilitat amb un criteri historicista i serà un dels eixos fonamentals del programa pedagògic de Can Balaguer.
  • Sala Lluís XV: s’ha mantingut el mobiliari del temps de Josep Balaguer. Es tracta d’un conjunt que imita l’estil Lluís XV, ben diferent del tipus de mobiliari habitual a les cases senyorials de Palma, del qual s’ha de destacar el treball de la fusta, així com els teixits de seda. Per a aquesta sala s’ha encarregat una rèplica de la catifa original, de tipus francès, probablement de la Real Fábrica de Tapices, la qual s’ha confeccionat a mà a Granada.
  • Menjador: al costat de la Sala Lluís XV es troba un menjador del segle XIX, l’època en què es va generalitzar aquest tipus d’espai per a reunir els convidats a l’entorn d’una taula. El menjador conserva l’arrimadillo de l’època de Josep Balaguer, i un cadiram del XIX també de la casa. La taula s’ha adquirit per a aquesta museïtzació. Hi destaquen els conjunts de vaixelles que decoren les parets. Tret del conjunt de plats de Companyia d’Índies, totes provenen de la col·lecció Domènech-Vázquez. Hi ha plats catalans, ceràmiques de reflexos metàl·lics i alcores.
  • Sala de la Xemeneia: el recorregut finalitza amb la Sala de la Xemeneia, o de tertúlies, l’ambient més modern, dominat pel nou concepte de confort, amb un sostre més baix i seients més còmodes. El conjunt es completa amb pintures procedents de la col·lecció Balaguer i dels fons municipals dels anys 20 i 30: Citadini, Argie Gittes i Fuster Valiente són alguns dels artistes presents en aquesta sala.