El Govern balear mostra a la fira ITB de Berlín els indicadors que avalen l’èxit de l’estratègia de turisme sostenible

El segon dia de la fira, els touroperadors alemanys valoraren en una reunió amb la vicepresidenta Bel Busquets l’aposta per la qualitat feta a les Illes Balears

La vicepresidenta i consellera d’Innovació, Recerca i Turisme, Bel Busquets, va assistir a la fira Internationale Tourismus Börse (ITB) de Berlín els dies 7 i 8 de març. Amb motiu de la celebració, aquest 2018, de l’Any Europeu del Patrimoni Cultural, l’Agència de Turisme de les Illes Balears (ATB) va organitzar una presentació amb premsa turística alemanya per tal d’exposar diferents projectes de recuperació i revaloració del patrimoni cultural i natural de les Illes Balears. En aquesta presentació també hi van participar els consells insulars.


La presidenta de les Illes Balears, Francina Armengol, va iniciar la jornada del dia 7 amb un discurs institucional, en el qual va destacar l’aposta del Govern i dels consells per un model de turisme que compatibilitza la prosperitat econòmica amb el respecte al medi ambient i al patrimoni. A continuació, la vicepresidenta Busquets va fer referència als projectes de protecció i recuperació del patrimoni històric i mediambiental que són finançats per l’impost de turisme sostenible. Aquestes iniciatives, va dir, permeten realçar elements culturals i naturals que contribuiran a un turisme de més qualitat i de temporada baixa.

Busquets va destacar que el visitant alemany «és un turista inquiet, que ve a fer esport, a gaudir del patrimoni cultural i de la natura, que valora ser rebut a unes Illes Balears més amables i que, per tant, també valora l’esforç que fa amb l’aportació de l’impost de turisme sostenible, perquè puguem conservar aquest patrimoni».


En conseqüència, la vicepresidenta va explicar com aquesta aposta pel medi ambient ja té efectes sobre el tipus de turisme que visita les Balears. Busquets indicà que les dades de visitants i de despesa turística del darrer trimestre de 2017 i del gener de 2018 certifiquen l’èxit de “Better in Winter”, l’estratègia promocional centrada en el producte turístic de qualitat corresponent al període d’octubre a maig.

Segons va exposar Bel Busquets, «el turista alemany fa una despesa mitjana de 131,90 € per persona i dia a les nostres illes. Hem de destacar també que el turisme alemany ha augmentat un 5 per cent. Arribam a 4.800.000 turistes perquè augmenten les visites entre octubre i maig». D’aquesta manera, es minimitza la concentració de visitants en temporada alta i s’avança cap a un model més equilibrat i sostenible.


Pel que fa a les inversions fetes amb la recaptació de l’impost de turisme sostenible l’any 2017, Busquets va assenyalar que una bona part dels projectes finançats responen a l’objectiu de rehabilitar espais d’un gran valor ambiental i cultural. Va parlar de la recuperació de les murades de Ciutadella (Menorca), de l’adquisició i protecció de la casa pagesa tradicional de sa Senieta (Formentera) i de la protecció del medi natural d’Eivissa i la seva agrobiodiversitat.

Durant la resta de matí, Armengol i Busquets, acompanyades pel director general de Turisme, Antoni Sansó, i el director de l’ATB, Jaume Alzamora, van recórrer l’estand de les Illes Balears, on es feia promoció de Mallorca, Menorca i Formentera, i dels municipis de Calvià, Llucmajor, Marratxí, Palma i Pollença. També hi foren presents el Consorci de Turisme de Sant Llorenç i Son Servera, així com set empreses coexpositores. Les autoritats també van visitar els estands d’empreses de les Illes Balears amb presència a la fira, i també el de l’illa d’Eivissa.

El capvespre, el Govern de les Illes Balears va presentar l’estratègia balear de protecció del medi ambient a diversos actors polítics i socials alemanys. En aquesta reunió es van exposar els avantprojectes de la Llei de canvi climàtic i de la Llei de residus davant la responsable de Turisme de WWF-Alemanya, Martina Von Müenchhausen; el cap de direcció de l’Agència Federal per a la Conservació de la Naturalesa Marina, el Dr. Henning von Nordheim; i la presidenta de Global Nature Foundation, Marion Hammerl. També hi van assistir el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons; el director general de Turisme, Antoni Sansó, i el director general de Residus, Sebastià Sansó.
 


Trobada amb operadors turístics
A la segona jornada del Govern a la ITB de Berlín, els touroperadors alemanys van fer arribar a la vicepresidenta Bel Busquets les seves inquietuds i propostes. A la reunió hi van assistir també Antoni Sansó i Jaume Alzamora. Com a novetat de l’edició d’enguany, a les reunions també hi van assistir representants dels consells de Menorca, Eivissa i Formentera, així com directius de la FEHM. Els touroperadors que van participar en les trobades foren Tui, Der Touristik, Thomas Cook, Schauinsland, Alltours i, per primera vegada, FTI Touristik.

En declaracions als mitjans de comunicació, la vicepresidenta va explicar que gairebé totes les empreses coincidien que el 2018 serà un bon any i cap d’ells preveu un descens significatiu de turistes alemanys.


Tots els operadors turístics van coincidir que les xifres d’arribada de turistes alemanys seran similars a les de l’any passat però molts van explicar que es distribuiran durant els mesos de primavera i tardor. En aquest sentit, alguns van apuntar un petit descens durant els mesos d’hivern, que es compensaria amb més visites entre maig i octubre. Tots consideraren encertada l’estratègia de “Better in Winter” i van demanar que l’oferta d’allotjament i complementària es mantengui, així com la connectivitat aèria, sobretot d’Eivissa i Menorca.


Alguns dels touroperadors van constatar el ressorgiment d’alguns mercats competidors com ara Turquia, Tunísia o Grècia. Així mateix, però, van ressaltar que Balears és una destinació turística «consolidada i molt valorada per part dels ciutadans alemanys». Per això, consideraren que els esforços de promoció hi han de ser per tal de mantenir la reputació aconseguida els darrers anys.


Pel que fa als preus, els touroperadors destacaren que Balears és una destinació més cara que d’altres i tot seguit reconegueren que «és per mor de l’esforç realitzat per part del sector públic i privat per millorar l’oferta i cercar un turisme de qualitat».

La consellera de Turisme va reconèixer que els touroperadors havien demanat tenir més informació sobre les inversions que es fan amb la recaptació de l’impost de turisme sostenible. En aquest sentit, Busquets els va avançar que el Govern té enllestit un pla de comunicació sobre els projectes executats gràcies a aquest tribut i que aviat es posarà en marxa, amb l’objectiu d’informar «de manera directa i adequada» per tal de millorar el coneixement que tenen els visitants d’aquesta mesura.

Els touroperadors confirmaren al Govern que els turistes alemanys acullen positivament l’impost de turisme sostenible perquè «saben que implicarà millora de Balears com a destinació turística».

A l’inici de la seva intervenció, la vicepresidenta, Bel Busquets, va recordar la seva adhesió a la vaga del 8 de març i va transmetre el seu suport a les vaguistes i manifestants. Bel Busquets es va adherir a la vaga feminista i aportarà la part proporcional de la jornada del 8 de març del seu sou a una entitat que fa feina per la igualtat.